Vanuit BusinessCenter Prins helpt Figrs bedrijven te versnellen: ‘Met juiste data en software creëer je een gezamenlijk vertrekpunt’

Vanuit BusinessCenter Prins helpt Figrs bedrijven te versnellen: ‘Met juiste data en software creëer je een gezamenlijk vertrekpunt’

Ondernemer Reinald Mast is thuis in de wereld van data en software. Met die kennis helpt zijn bedrijf Figrs (middel)grote organisaties te versnellen, te groeien en hun rendement te verhogen. Dat gaat voortvarend; twee jaar nadat hij zijn intrek nam in een kantoorpand in BusinessCenter Prins in Apeldoorn, is zijn team gegroeid tot maar liefst tien medewerkers. En als de voortekenen niet bedriegen, ligt er nog veel moois in het verschiet.

Het kan snel gaan. Reinald begon in 2017 als zzp’er, richtte in 2020 een bv op en ontgroeide nog geen jaar later al zijn zolder. ‘Als zelfstandig ondernemer deed ik al van alles op het snijvlak van data-analyse en software-ontwikkeling; ik was data analist, data scientist en consultant’, vertelt hij. ‘Na drie jaar als zzp’er werd het te groot om het nog alleen te doen. Dat was het moment om er een echt bedrijf van te maken. De groei zette vervolgens minstens zo hard door, waardoor ik op zolder om me heen keek en dacht: hier kan ik geen medewerkers ontvangen. Tijd om kantoorruimte te zoeken dus.’

Daar hoort een grappig verhaal bij. Reinald: ‘Ik oriënteerde me op een nieuwe plek en wilde samen met een makelaar kijken naar een pand schuin tegenover BusinessCenter Prins. Wat bleek? Hij had niet de juiste sleutel bij zich. Moesten we daar een half uur wachten. De makelaar wees naar de overkant en zei: we kunnen ook even in het gebouw van Prins kijken? Ze waren daar volop bezig met verbouwen, dus daar moesten we even doorheen kijken, maar ik dacht: we zijn er nu toch. Heel eerlijk: van de buitenkant vond ik het nooit het mooiste gebouw, maar eenmaal binnen zag het er hartstikke mooi uit. Je kon goed zien dat het opgeknapt was. Zowel de lobby als de units. Echt chique! Toen ben ik voor de bijl gegaan, haha.”

  

Verzorgd en professioneel

Na een korte periode in een tijdelijke ruimte, betrok Figrs in mei 2021 het kantoor waar het bedrijf nu nog altijd helemaal op zijn plek is. ‘Het bevalt hartstikke goed hier’, zegt Reinald. ‘Het is een heel fijne, lichte plek met veel ramen, waardoor het heerlijk werken is. We zitten op de vijfde verdieping. Ik zeg weleens: als je hier door het raam kijkt zie je een klein schilderij. Een prachtig uitzicht. Daarnaast is het gewoon altijd keurig geregeld in dit BusinessCenter. De parkeerplekken zijn netjes en het hele pand ziet er verzorgd uit. Wij werken voor grote verzekeraars, dus dan is het heel fijn dat we die bedrijven kunnen ontvangen in een mooi en professioneel BusinessCenter.’

Ook over de samenwerking met de verhuurder is Reinald meer dan positief. ‘Wat ik vooral heel prettig vind: er wordt meteen actie ondernomen als ik een keer bel met een vraag. Mijn makelaar zei dat al voordat ik hier ging huren: ze zijn altijd bereikbaar en bereid je terug te bellen. En dat klopt helemaal. Ik word als huurder helemaal ontzorgd. Dat vind ik klasse.’

  

Inzicht bieden

Reinald heeft al meerdere nieuwe medewerkers mogen verwelkomen op het kantoor van zijn bedrijf in BusinessCenter Prins. Het gaat Figrs dan ook voor de wind. ‘Het gaat hartstikke goed. Heel fijn dat we ook goede specialisten aan ons weten te binden, zoals data-engineers, data-scientists en software-ontwikkelaars. Ze vinden het leuk om bij ons te werken en we kunnen ze ook verder opleiden, waardoor ze snel landen in onze organisatie en de wereld waarin wij actief zijn.’

Die wereld staat bol van data, software en automatisering. Het zijn de belangrijkste ingrediënten waarmee Figrs bedrijven helpt te versnellen, te groeien en hun rendement te verhogen. Figrs - Kijkt Verder, zo luidt de payoff van het bedrijf. ‘We kijken naar processen binnen de organisaties van onze klanten en nieuwe markten die we kunnen aanboren. We ontsluiten data, bieden inzicht en bedenken vervolgens samen met de klant welke acties we daaraan kunnen koppelen. Dat doen we voor grote webshops en zakelijke dienstverleners in verzekeringsland, zoals Nationale Nederlanden, Centraal Beheer, Interpolis en Univé.’

  

Goud zoeken

Figrs hanteert daarbij het beproefde DIA-model: Data, Inzicht en Actie. Figrs is in staat om data, of dat nu in grote of kleine hoeveelheden is, op te halen en gestructureerd op te slaan. Als die data ontsloten is, is het tijd om ‘goud te zoeken’. Reinald: ‘Dan spitten we data door om tot interessante analyses te komen. De inzichten die daaruit voortkomen zetten we vervolgen om in actie. Bedrijven gaan dan daadwerkelijk aan de slag om tot verbeteringen te komen. Soms zijn de acties handmatig en soms kunnen we automatiseren.’

Reinald noemt een concreet voorbeeld: ‘Neem een webshop waarvoor we alle data ontsluiten over bijvoorbeeld orders en productverkopen. Dat combineren we met voorraadinzichten. Stel dat daaruit blijkt dat een webshop geld uitgeeft aan online marketing op producten die op dat moment zijn uitverkocht. Dan kunnen we, afhankelijk van wat de ondernemer wil, actie ondernemen. Je zou ervoor kunnen kiezen om het uitverkochte product eerder te bestellen zodat deze situatie zich niet meer voordoet. Maar we kunnen ook automatiseren dat we de online marketing-investeringen automatisch dichtdraaien als een product niet meer op voorraad is.’

  

Nieuwe oplossingen

Er is veel vraag naar de kennis en kunde van Figrs. Data is er in overvloed en bedrijven willen of moeten er wat mee. Reinald: ‘Het ene bedrijf komt bij ons en zegt: iedereen doet wat met data, wij nog niet, kunnen jullie ons helpen? Er zijn ook bedrijven die zich al veel bewuster zijn van wat je met data kunt doen. Die komen bij ons met een specifiek vraagstuk en willen van ons weten hoe data en automatisering daarbij kunnen helpen. Wij maken bijvoorbeeld analyses van welke klanten je op welk moment moet binnenhalen, zodat je conversie het hoogst is. Maar het kan ook gaan over: hoe optimaliseer of automatiseer ik mijn planning? Of: hoe optimaliseer ik mijn prijsstelling? Je wil enerzijds een zo hoog mogelijke prijs voeren, maar anderzijds moet die prijs wel converteren. Ook helpen we bedrijven data netjes op te slaan in een data warehouse, in plaats van in Excel-bestandjes. Onze inzet is dus heel uiteenlopend, maar gaat altijd over data en software.’

Daar kan hij geen genoeg van krijgen. Reinald ziet het zo: met de juiste data en software creëer je een gezamenlijk vertrekpunt. ‘Over de schoonheid van een schilderij kun je twisten, maar over data — mits de analyse juist is gedaan — niet. Het zijn keiharde feiten. Daaraan kun je vervolgens conclusies verbinden. Dat is de grote kracht. Daarnaast vind ik het heel mooi om de boring stuff te automatiseren. Dingen waarvan je denkt: daar heb ik helemaal geen zin in. Dat maakt het leven makkelijker.’

Als het aan Reinald ligt is dit pas het begin voor Figrs. Het is zijn ambitie om door te groeien en zijn onderneming meer te positioneren als fintech-bedrijf. ‘Het zou mooi zijn om steeds meer technische oplossingen te maken voor de financiële wereld. Daarnaast hopen we ook software-toepassingen voor onze klanten onder eigen labels te ontwikkelen. Het zou gaaf zijn als dat van de grond komt. Verder ben ik heel benieuwd waar ons plafond ligt. We willen graag en werken er hard voor. Tot nu toe is het een hartstikke mooi avontuur.’

Website Figrs

Meer stories