Geen blabla, maar mooie dingen maken: Appel en Eelman gedijt in BusinessCenter Leusden

Geen blabla, maar mooie dingen maken: Appel en Eelman gedijt in BusinessCenter Leusden

Appel en Eelman levert al tien jaar vakwerk zonder blabla. Geen marketingvraag is te gek voor dit reclamebureau. Website, video, fotografie, social media: leg het verzoek bij Janny Appel en Willem Eelman en hun team neer en ze verrassen je met doeltreffende producties. Hun aanstekelijke enthousiasme en voorliefde voor de kleur oranje krijg je er gewoon bij. Een interview in BusinessCenter Leusden, de plek waar hun creativiteit elke dag weer volop vloeit.

Eerst die kenmerkende kleur. Want zelfs het montuur van de bril van Willem is oranje. Hij lacht: ‘Wij zijn heel erg van oranje en daar staan we ook om bekend. Het is zelfs zo dat mij weleens wordt gevraagd: joh, heb je vandaag geen oranje shirt aan? Het is een gemoedelijke kleur. En oranje past bij ons karakter als pretmakers. We hebben veel plezier in ons werk en stralen dat graag uit.’

Janny en Willem, zowel privé als zakelijk partners, doen waar ze goed in zijn en wat ze leuk vinden. Mooie dingen maken, daar komt het op neer. En klanten verder helpen door hen optimaal gebruik te laten maken van online en offline marketing en communicatiemiddelen. Zonder poespas, dikdoenerij en bovendien altijd binnen de mogelijkheden die er zijn.

Dat doen ze al tien jaar onder de naam Appel en Eelman. Eerder al was Willem, geboren op het eiland Texel, voor zichzelf begonnen. Hij deed de marketing en communicatie voor accountantskantoren. Janny werkte bij een groot reclamebureau in Leusden. Steeds vaker vroeg het koppel zich af: wat als we onze gezamenlijke krachten bundelen?

 

Communicatie en meer

In 2013 waagden Janny en Willem de stap. En kijk nu: met drie vaste medewerkers en een flexibele schil van bedreven zzp’ers daaromheen gaat Appel en Eelman voortvarend aan de slag met de communicatie van mkb-ondernemers in de regio Leusden en Amersfoort en daarbuiten.

‘Communicatie en meer, dat is wat we doen’, vertelt Willem. ‘Wij zijn een allround reclamebureau. Vaak begint het met een website. Al snel hebben klanten meer nodig: huisstijl, hosting, social media, video, fotografie, drukwerk, grotere vindbaarheid, webinars… Noem het maar op en we verzorgen het.’

Dat doet Appel en Eelman voor de ondernemer om de hoek, maar ook voor landelijk actieve organisaties. Neem Klimaatmissie Nederland, dat zich bezighoudt met het aardgasvrij maken van woningen en VVE’s. Ook voor de gemeente Leusden komt het reclamebureau regelmatig in actie. Het is slechts een greep uit de vele mooie opdrachtgevers.

‘Voor elk budget kunnen wij wel wat betekenen’, zegt Willem. ‘Wij staan met beide benen op de grond en zijn wars van blabla en gedoe. Klein voorbeeld: ik ben allergisch voor het gebruik van Engelse kantoortermen. Customer journey, ik krijg er jeuk van. We zijn harde werkers en verkopen geen onzin. What you see is what you get.’

 

Op de kaart zetten

Wat ze doen, doen ze goed. Over een huisstijl voeren ze niet eindeloos overleg. Appel en Eelman komen snel tot de kern, zijn creatief en hebben de apparatuur in huis om dat te vertalen naar waardevolle producten. ‘Klanten waarderen dat. Zo verspreidt het woord zich en hebben we door de jaren heen een mooie, gestage groei doorgemaakt. We hebben het altijd op onze eigen manier gedaan.’

Wat het ondernemende koppel en hun team drijft? ‘Mooie dingen maken en organisaties helpen zichtbaar te worden en het liefst ook te blijven. Daar halen we veel energie uit. Hen op de kaart zetten binnen de mogelijkheden die er zijn, dat vinden we geweldig.’

Een steentje bijdragen aan een betere wereld, hoe klein ook, hoort daar ook bij. ‘Maatschappelijke initiatieven steunen we graag. In coronatijd zijn we nauw betrokken geweest bij Steun Horeca Leusden. Daar hebben we meer dan twintig video’s voor gemaakt. Lokale betrokkenheid vinden we belangrijk, dus we supporten clubs en organisatie in Leusden. Ons werk voor Klimaatmissie Nederland past ook goed bij wie we zijn en waar we voor staan. We doen graag dingen waar de wereld een beetje beter van wordt.’

 

Ideale thuisbasis

Al acht jaar is BusinessCenter Leusden de plek waar al dat moois ontstaat. ‘Dat we hiernaartoe zijn gegaan was een zegen. Het mooie is dat we hier 24 uur per dag terechtkunnen. Soms zitten we in alle vroegte heerlijk gefocust te monteren en het komt ook regelmatig voor dat we in de avond een webinar opnemen. Dat kan allemaal.’

Het team van Appel en Eelman kan zich geen betere thuisbasis wensen. Willem: ‘Wij vinden het hier geweldig. Alles klopt. De bereikbaarheid is top, de parkeergelegenheid perfect. De kantoren zijn fijn en we hebben de mogelijkheid om snel even een vergaderzaal te reserveren. Die ruimtes beschikken over alle audiovisuele faciliteiten die we nodig hebben.’

‘Er is overal aan gedacht’, vervolgt Willem. ‘Er is een heerlijk bedrijfsrestaurant, er is altijd sfeermuziek als je binnenkomt — zelfs ’s nachts —en alles is op en top verzorgd en netjes onderhouden. Kosten noch moeite worden gespaard. Ook op het gebied van duurzaamheid. Zonnepanelen op het dak, overal led-verlichting. Moet er een keer wat gerepareerd worden? Dan is het zo opgelost.’

Dat de bezettingsgraad in BusinessCenter Leusden altijd hoog is verbaast Willem niet. ‘De prijs-kwaliteitverhouding klopt gewoon. Het is een fijne locatie om klanten te ontvangen. Op hun beurt vinden klanten het heerlijk om hier te komen. Voor ons is dat een dikke plus. Echt, in BusinessCenter Leusden is het allemaal zoals je het als huurder wenst. Gewoon ideaal.’

Website Appel en Eelman

Meer stories